Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
Krzysztof Moraczewski / fot. M. Zakrzewski
GaleriaKrzysztof Moraczewski / fot. M. Zakrzewski
  • Studentów kierunków muzycznych i humanistycznych oraz wszystkich, którzy pasjonują się muzyką zapraszamy podczas festiwalu Nostalgia na warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA. Nabór na bezpłatne warsztaty trwa do 31 października.

    Spotkania warsztatowe stworzą okazję do swobodnej dyskusji, konfrontacji poglądów i pozwolą dzielić się na gorąco wrażeniami z festiwalowych wydarzeń. Będą także zachętą do pogłębiania własnych opinii na temat muzyki i utrwalania ich w formie tekstu. Każde ze spotkań poprowadzi inna osoba: kulturoznawca, Krzysztof Moraczewski oraz muzykolog i krytyk muzyczny, Ewa Schreiber. Tematyka, nawiązująca do programu festiwalu, będzie dotyczyć twórczość Mikołaja Henryka Góreckiego.

    Owocem warsztatów staną się komentarze publikowane na bieżąco podczas trwania festiwalu oraz felietony i obszerna recenzja opublikowana na łamach czasopisma internetowego MEAKULTURA.PL.

    Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona. Zgłoszenia z CV prosimy przesyłać na adres: zapisy@malta-festival.pl od 17 października do 31 października, w tytule wiadomości wpisując: „warsztaty krytyki muzycznej z MEAKULTURĄ”. W środę 2 listopada zostaną ogłoszone wyniki naboru. Zgłoszenie dotyczy uczestnictwa w trzech spotkaniach.

    Prowadzenie: Ewa Schreiber, Grzegorz Piotrowski, Krzysztof Moraczewski

    Ewa Schreiber / 4.11

    Biografie równoległe. Dylematy i wybory rówieśników Góreckiego.
    Pokolenie Henryka Mikołaja Góreckiego, żyjące w niespokojnych czasach, uwikłane było w sieć uwarunkowań społeczno-politycznych oraz dylematów światopoglądowych. Wybory, z którymi zmagali się wówczas artyści, często przesądzały o ich dalszym losie i w praktyce mogły prowadzić w bardzo różnych kierunkach. Naszym celem będzie przybliżenie i skonfrontowanie losów znanych (i mniej znanych) twórców z pokolenia Góreckiego. W szerszej perspektywie spróbujemy także odpowiedzieć na pytanie, jak czytać i interpretować biografie współczesnych kompozytorów.

    Grzegorz Piotrowski / 5.11

    Wolni, zniewoleni, tyranizujący? Co może (a czego nie powinien?!) krytyk muzyczny
    Czy krytyka muzyczna jest przestrzenią wolności i bezinteresowności? Czy - przeciwnie - podlega dyskursowi władzy albo też sama, z muzykologią, filharmonią i operą, ten opresyjny dyskurs stanowi? Celem warsztatu jest refleksja nad tymi opozycjami, także w kontekście takich kategorii, jak "wysokie - popularne", "autentyczne - koniunkturalne", "duchowe - cielesne", które wiązać można z twórczością bohatera festiwalu. 

    Krzysztof Moraczewski / 6.11

    Historia muzyki jako historia kultury
    Historię muzyki można rozpatrywać albo jako jej dzieje wewnętrzne, autonomiczne, albo  w relacji do całości zjawisk społecznych i kulturowych. Ten drugi punkt widzenia wiąże historię muzyki z innymi działami historii: historią religii, historią społeczną, historią gospodarczą itp. Twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego stanowi szczególnie interesujący przedmiot takiej poszerzonej interpretacji.

    Koordynacja warsztatów: Ewa Schreiber

     

  • Dr Ewa Schreiber

    Muzykolog, krytyk muzyczny, a przede wszystkim słuchacz. Interesuje się muzyką współczesną, twórczością młodych polskich kompozytorów oraz estetyką muzyki. Pracuje w Katedrze Muzykologii UAM. Członek redakcji czasopism „Res Facta Nova" oraz MEAKULTURA. Autorka książki „Muzyka i metafora. Koncepcje kompozytorskie Pierre'a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Gerarda Griseya" (2012).

    Dr hab. Krzysztof Moraczewski

    Pracownik Zakładu Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu. Zajmuje się zagadnieniami teorii i historii kultury artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kultury muzycznej oraz problemami metodologii nauk humanistycznych. Członek redakcji czasopisma MEAKULTURA. Autor książki "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury".

    Grzegorz Piotrowski

    Polski piosenkarz, muzykolog, literaturoznawca, krytyk. Jeden z nielicznych w Polsce historyków i teoretyków jazzu, jako badacz literatury specjalizuje się w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza. Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Współpracuje m.in. z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w Krakowie, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Polskim Radiem, Zachętą, Kurt Weill Foundation for Music w Nowym Jorku, Filmmuseum i Deutsche Kinemathek w Berlinie.