Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
fot. Jagoda Waśko
Galeriafot. Jagoda Waśko
  • O muzyce Góreckiego i nowej interpretacji oratorium o św. Wojciechu będzie można porozmawiać w Fundacji Malta z artystami: Marcinem Maseckim, Jerzym Rogiewiczem oraz Marianną Majchrzak, kierownikiem artystycznym zespołu wokalnego. Prowadzenie Jakub Banaś, muzykolog, znawca twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego.

  • Marcin Masecki

    Rocznik 1982, warszawiak, pianista, kompozytor, dyrygent, aktywista. Jest liderem wielu różnorodnych projektów. Jego wirtuozowska fuzja stylistycznie odmiennych gatunków oraz przekraczanie granic między tzw. sztuką wysoką a rozrywkową, stały się jego znakami rozpoznawalnymi.

    Jako pianista klasyczny przygotowuje album poświęcony nokturnom Chopina, które interpretuje na swoim legendarnym już pianinku – małym, średniej jakości, 6-oktawowym Kemblu. To będzie jego piąta płyta z serii klasycznej. Do tej pory ukazały się: Beethoven: Trzy Ostatnie Sonaty (grane w stoperach i specjalnych słuchawkach wygłuszających, celem zbliżenia się do perspektywy głuchego kompozytora), bachowskie Kunst der Fuga (nagrane na stary dyktafon), Bach: Rewrite (koncerty klawesynowe Bacha grane na pianinach elektro-akustycznych, wspólnie z Piotrem Orzechowskim i Capellą Cracoviensis), oraz Scarlatti (dekonstrukcja sonat Scarlattiego z dużą ilością improwizacji, grane równocześnie na pianinie i fortepianie). Wspólnym mianownikiem jak zawsze jest nietypowe spojrzenie na kanon muzyki klasycznej, często poprzez zapożyczanie narzędzi wykonawczych z innych gatunków.

    Po stronie jazzowej Masecki od 4 lat prowadzi swój bigbend, grający do tańca. Na repertuar składają się standardy z lat 30, okraszone autorskimi epizodami. Ostatnio coraz częściej występuje również w duecie z perkusistą Jerzym Rogiewiczem, skupiając się na jeszcze starszych ragtajmach z drugiej dekady XX wieku. Przed bigbendem prowadził sekstet Profesjonalizm, oraz nonet Polonezy, wykonujący autorski zestaw tańców narodowych.

    Masecki od paru lat aktywnie współtworzy letni program Placu Defilad, kulturalnego podwórka Warszawy, przy Teatrze Studio. W ostatnim sezonie wyreżyserował wspólnie z Tomkiem Pokrzywińskim festiwal Transkrypcje – cykl coniedzielnych koncertów, przedstawiających 9 symfonii Beethovena w kameralnych opracowaniach na różne składy. Masecki pisze również do flimu (Zimna Wojna, Obce Niebo, Fuck For Forrest) oraz do teatru (Solaris i Pasażerka Korczakowskiej). Jest też członkiem zespołu Pictorial Candi, prowadzonego przez Candelarię Saenz Valiente, prywatnie żonę. Od 10 lat jest związany z wytwórnią Lado ABC.

    JERZY ROGIEWICZ

    Rocznik 1983, kompozytor, dyrygent, perkusista i pianista. Ukończył z wyróżnieniem klasę kompozycji Zbigniewa Bujarskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiował także u Krzysztofa Pendereckiego (instrumentacja) i Magdaleny Długosz (muzyka elektroniczna).

    Jako instrumentalista-improwizator występował z wybitnymi muzykami, m.in. Toshinori Kondo, Kazuhisa Uchihashi, Hannoda Taku, David Thomas, Ray Dickaty, Wojtek Traczyk, Paweł Szamburski, Piotr Zabrodzki, Tomasz Duda. W latach 2005-2012 członek zespołu Levity - instrumentalnego tria, uważanego za jeden z najważniejszych zespołów grających nowoczesny jazz w Polsce. Efektem działalności zespołu są trzy płyty: Levity (Lado ABC 2009), Chopin Shuffle (Universal 2010), Afternoon Delights (Lado ABC 2011). W latach 2009-2011 perkusista zespołu Pink Freud.

    Od 2010 współpracuje z Marcinem Maseckim (zespoły “Profesjonalizm”, “Warszawska Orkiestra Rozrywkowa”, “Polonezy”, trio V/TLD z DJ Lenarem). Jest również członkiem rockowego zespołu Der Father (płyta Wake Up, Lado ABC, 2014). W 2013 roku prawykonany został jego utwór Muzyka Poważna na 10 instrumentów improwizujących. W 2015 razem z młodymi wykonawcami z Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej wykonał swoją kompozycję Muzyka na Wodzie na Jeziorze Hołny w Krasnogrudzie. Zadebiutował jako dyrygent kierując Polską Orkiestrą Radiową, wykonującą z zespołem Mitch&Mitch debiutancki album Zbigniewa Wodeckiego. Założyciel (razem z Igorem Nikiforowem) duetu Jerz Igor tworzącego autorską muzykę dla dzieci. W 2014 roku ukazała się ich Mała Płyta, na początku 2016 roku kolejny album pt. Zimą.

    Autor muzyki filmowej (filmy Niedziela Anny Okrasko, 2014, Nowy Świat, 2015, Kac Macieja Buchwalda 2015, Wszystkie niedokument Na dnie morza – w produkcji) i teatralnej (Lalka, reż. Aneta Groszyńska-Liwień, Przedwiośnie (jako duet z DJem Lenarem), reż. Natalia Korczakowska, Żyd, reż. Aneta Groszyńska-Liwień – teatr TV, 2015).

    Marianna Majchrzak 

    Absolwentka, a obecnie wykładowca Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Od lat związana z poznańską chóralistyką. Laureatka nagród indywidualnych w dziedzinie dyrygentury chóralnej (II nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, nagroda dla najlepszego dyrygenta na VI Ogólnopolskim Konkursie Chóralnym im. Wacława z Szamotuł i wyróżnienie na V Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej W stronę Polifonii we Wrocławiu). Jej wizytówką są zwłaszcza dwa zespoły – Zespół Solistów LUMEN VOCALE i Sołacki Chór Kameralny – znane z licznych nagród i rewelacyjnych wystąpień podczas krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali. Marianna Majchrzak kilka lat współpracowała również jako asystent z Chórem Kameralnym Poznańskiej Akademii Muzycznej pod dyr. prof. Marka Gandeckiego.

    Jakub Banaś

    Doktorant na kierunku Muzykologia (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu), absolwent Muzykoterapii na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Edukacji Muzycznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Znawca twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Wojciecha Kilara. Pasjonat muzyki od każdej jej strony, zwłaszcza bębnów afrykańskich i instrumentów perkusyjnych, grający od kilku lat. Zajmuje się muzyką zarówno w teorii (studia doktoranckie, wykłady z zasad muzyki, itp.), jak i w praktyce (gra na afrykańskich bębnach djembe, fortepianie, perkusji, śpiew), wieloletni członek chórów akademickich, solista wokalny. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć muzycznych – indywidualnych i grupowych - z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, entuzjasta improwizacji i spontanicznych spotkań muzycznych. A czasem także i uliczny muzyk.